Home


Wednesday, May 16, 2012

Things over matter

memang tak dapat nak di anfikan lah,
semua orang sayang mak bapak bukan.
tapi tak dapat dinafikan ada masa memang kita tak suka pada mereka sekejap.
macam sekarang aku adalah rasa tak puas hati sedikit.
tapi tak adalah sampai benci

aku tahu ini tak sepatutnya ada, tapi penatlah.
penat tahu jadi anak sulung nie
aku dari kecil lagi abah asyik pesan jadi contoh yang baik pada adik-adik
jangan buat itu jangan buat ini
banyak sangat aku mengalah dengan adik-adik sebab ibu abah
banyak impian aku kuburkan sebab ibu abah

Ada sekali abah nak hantar pergi mesir kononnya untuk belajar perubatan
pada masa yang sama adik aku mahu daftar ke kolej swasta.
maklumlah dua-dua kene guna jumlah duit yang banyak.
jadi abah beri aku pilihan nak pergi mesir atau pergi UKM
aku pilih UKM.
Jujur aku cakap, aku memang fikirkan situasi duit abah aku masa itu, tambah lagi situasi adik aku
dan jujur aku kata nie, masa itu aku tipu abah aku.

Aku kata pada abah aku tak minat jadi doktor. aku tipu di situ.

maaflah abah, Bafiy memang terpaksa tipu masa itu. Sebab Bafiy memang nak Abah guna duit tu pada adik daripada hantar Bafiy ke mesir yang guna RM50k satu sem.

Memang sukarlah untuk aku nak fulfill apa abah aku mahu dari aku.
Honestly, I don't even think I can ever fulfill what my father whats me to be.

I don't hate my father, instead I love him a lot. I am just tired being the eldest son. I am just tired of being me.

5 comments:

Anonymous said...

"Anak sulung hatinya kuat. Apa sahaja boleh dibuat. Sayang adik-adik, selalu mengalah. Sayang ibubapa, selalu menolong apa sahaja, sebab kita besar daripada adik-adik. Sebab itu ibubapa kita kurang memberi-beri pada kita, baik pada kasih sayang, mahupun material."
klu sudi bacalah link ni. ^^
http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/4400-berbahagialah-wahai-anak-anak-sulung.html

505 said...

microbiology is not that bad.
Plus, you're a great person to hang out with.
Who says life is that easy, eh?
:) be strong!

Hafiy Halim said...

thank you kepada pemberi komen anonymous, the article sgt2 bagus. I am ok now. itu cuma a phase sekejap jer. bila fikir balik saya bukan nak demand perhatian pun, hari tu saya marah sbb yg tak munasabah pun, habis terungkit semua benda lain. hahaha

anyways thank you very much for the article

Hafiy Halim said...

thank you 505. I will eh... we will strive in this sector. we will prove we can reach the very top

Anonymous said...

hey.. im also the eldest daughter.. n i can say ur situation quite same like me. but, past is past. juz let go it. now, ur responsibility is success in study n ur life.. be a good son, okay.. actually thats what all parents want. chill =)